A BOSZORKÁNYSÁG KIALAKULÁSA:
Régóta foglalkoztatja az embereket az a kérdés kör, hogy valóban léteznek-e boszorkányok, és ha igen, milyen tulajdonságaik vannak, illetve miként lehet őket felismerni.
A kíváncsiság irántuk leginkább azzal magyarázható, hogy a boszorkányság nagy talányt jelentett mindazok számára, akik valamilyen kézzel fogható magyarázatot kerestek rá.
A boszorkányok ugyanis azok közé a misztikus lények közé tartoznak, akiknek a létezésébe vetett hit szinte az egész világon elterjedt.
Ennek bizonyítékaként máig számtalan legenda, mese és babona él velük kapcsolatban. Sokan vannak olyanok, akik az emberi hiedelem világ más misztikus lényeivel, így például ördögökkel, manókkal, koboldokkal, farkas emberekkel és vámpírokkal hozzák szoros összefüggésbe őket, míg mások a sámánokhoz és a táltosokhoz hasonlóan valódi tudás birtokában lévő, különféle mágiákban jártas és gyógyításra is képes emberekként tekintenek rájuk.
A magyar nyelvben használt boszorkány szó a török eredetű basyrkan kifejezésből származik. Valószínűleg a csuvas nép körében elterjedt alak változata, a busturgan került át eredetileg a magyar szó készletbe, és a nyelv fejlődés során ebből alakulhatott ki a boszorkány elnevezés.
Maga a kifejezés összetett jelentés tartalmat hordoz. A kifejezés török eredetije lidércet jelennt,
a csuvasoknál viszont már ennél az általános fogalomnál mélyebb értelmű volt.
Náluk ugyanis már olyan lényt - például házi manót, koboldot - jelölt, aki a természet feletti erőkkel kapcsolatra lépve ártó szándékkal az alvó emberek mellkasára telepszik és megnyomja, azaz fullasztja, fojtogatja őket.
Maga a bosz, basz szó nyom, megnyom jelentéssel bír a török nyelvben. Az eredeti hiedelmek szerint tehát a boszorkány olyan ártó szándékú lény, aki rendszerint éjfélkor felkeresvén alvó áldozatát a mellkasára telepszik, majd kínozza, nyomorgatja.
A később általánossá vált felfogás szerint a boszorkány olyan interperszonális lény, aki emberi személy, de természet fölötti hatalommal rendelkezik.
A boszorkányságot ennek a felfogásnak az alapján a mágiával kapcsolatos foglalkozás egyik jellegzetes formájaként kezdték el számon tartani. A mágia, varázslás azon a felfogáson alapul, hogy a természeti erők valamilyen módon befolyásolhatók. Bár maga a mágia nem vallás, mégis csaknem minden formája hordoz kultikus, vallási tartalmakat.
A boszorkánysággal kapcsolatos hiedelmek és elképzelések egészen az ókori mitológiákig nyúlnak vissza. A hindu mitológia Káli istennője, a görög Hekaté és Kirké, a görög-római mítoszok alvilági, vérivó nőnemű démonai, az embereket felfaló Lámiák mind a középkori boszorkányhit előképeinek tekinthetők.
Ezeknek köszönhetően vált a lamie és a lemures szó később például a francia nyelvben a boszorkányság szinonimájává, és ezekből eredeztethetőasorlier, vagyis megvetés szavuk is. Ugyancsak az antikvitás mitológiáira vezethető visszahechicera kifejezés, ami általánosságban megvetést jelent. A németek homályos eredetű Hexeszava már a pogány papok és papnők, varázslók és boszorkányok földi lakhelyeit jelöli. A Római Birodalom bukását követő első évszázadokban a túlvilági erőket még nem tekintették igazán komolyan fenyegető veszélynek a keresztények. Ebben a korban az úgynevezett ördögűzők a megfelelő rituáléikkal távol tudták tartani az emberektől a sátánt és annak gonosz démonait. A kereszténységnek ezekben az évszázadaiban főként az ősi pogány hitvilág képviselőit, a sámánokat, táltosokat, javasokat, tudókat és látókat tekintették boszorkányoknak, vagy más néven szépasszonyoknak. A népi hiedelemkörben ez úgy jelent meg, hogy a boszorkányok a sámánok fejdíszeit - tollat, szarvat vagy agancsot -, vagy ezekhez hasonló képződményeket viselnek a fejükön. Ekkortájt a boszorkánysággal kapcsolatban még az a kettősség állt fenn, hogy természet feletti képességeit egyaránt képesek a jó és a rossz szolgálatába állítani, így megkülönböztettek jó - segítő, javas és gyógyító -, illetve gonosz - ártó, megrontó és pusztító - boszorkányokat. A boszorkányság iránt eleinte elég elnézőek voltak, ezáltal a velük szembeni fellépések, büntetések is nagyon enyhének számítottak a későbiévszázadokhoz képest.
A boszorkánysággal kapcsolatos egyértelműen negatív tartalmak csak a XI. századtól kezdve alakultak ki, amikor a katolikus egyház szemében a Gonosz egyre nagyobbá és hatalmasabbá nőtt, ezáltal pedig egyre inkább Isten egyenrangú ellenfelévé kezdett válni. Az éhínségekben, a mind nagyobb társadalmi különbségekben, az egyre többször kibontakozó járványokban tehát a Sátán művét vélték felfedezni. Azét a Sátánét, aki ekkoriban már bizonyos emberek és közösségek szemében a természetes szabadság, illetve a fennálló feudális renddel szembeni ellenállás jelképévé is növekedett. Emiatt a kialakult társadalmi viszonyokkal való szembeszegülés szinte minden formáját ekkortól már mint a sátán művét üldözték, és ennek megfelelően kegyetlenül meg is torolták. Szinte minden másság gyanússá vált, így azok a főként leányokhoz, asszonyokhoz köthető vajákos eljárások, népi varázslások is, amelyek eredetileg csak a mindennapok össze jövetelei közé tartoztak. E gyanakvás következtében alakult ki a boszorkányok súlyosan ártó hatalmába vetett hit, amely rövid idő alatt olyan erőssé vált, hogy az egyház hivatalosan is üldözni kezdte, és boszorkányperek sokaságával félemlítette meg a falusi lakosságot.
A boszorkányok a középkori felfogásban az ördög szeretői lettek, akiknek testébe az ördög érzéketlen és vértelen bélyeget sütött, miáltal végleg a gonosz hatalmába kerültek. A boszorkányok az ördögökkel és más démonikus lényekkel kötött szövetségük révén jutottak tehát természetfeletti képességeikhez, amelyek révén mindenféle gonosz varázslást és bűbájosságot véghez tudtak vinni. A középkor világképe a boszorkányságot a bűnös, tévelygésnek minősített szexualitással, így például a vérfertőzéssel, fajtalansággal vagy szodómiával is társította. Ennek megfelelően a boszorkány főként a női nem destruktív, romboló oldalát testesítette meg, és ezért számos fallikus szimbólumot kapcsoltak hozzá. Mindebből fakadóan a népi hiedelemvilág a boszorkányokat elsősorban nőként, hol Csábító szépségként, hol pedig ronda, vén öregasszonyként jelenítette meg. A boszorkányok természet feletti képességeinek egyik legmeghatározóbb tulajdonságaként azt az alakváltozási képességet tartották számon, amelynek során sokak szerint a legkülönbözőbb természeti formákban - állat vagy más ember bőrébe bújva, esetleg a gonosz szellemi erőket megtestesítve - egyszerre több helyen is jelen tudtak lenni. A legendák és mesék boszorkányhőseiről az alakváltozási képességük és az ördögökkel való nemi kapcsolatuk alapján szőtték azokat a történeteket, amelyekben a boszorkányok a sárkányok anyjaként, az ördög öreganyjaként vagy éppen vasorrú bábaként jelentek meg. Mivel a boszorkányokat a mindennapi emberek között elvegyülő, küllemre felismerhetetlen lényeknek tartották, ezért leleplezésüket csak alakváltozás, vagy rontási tevékenységük közben tartották fehetségesnek. A néphit a mágikus erővel rendelkező boszorkányokkal szembeni védekezésként rontás elhárítását célzó eljárásokat alakított ki. A boszorkányok rontását volt hivatva megakadályozni többek között a bejárati ajtóra szögezett lópatkó, a küszöb alá elásott béka, az udvaron varázskörben szétszórt magok, vagy az ajtófélfára kiszögezett piros színű posztódarabkák.
A SÁTÁN MARKÁBAN
A boszorkányokkal szemben hangoztatott egyik leggyakoribb középkori vád az ördögökkel és más démonikus lényekkel való szövetségkötés, illetve nemi kapcsolattartás volt. Ezért érdemes megnéznünk, hogy e korszak embere milyen természetfeletti képességekkel rendelkező lényeket tartott számon. A középkornak a kereszténységből táplálkozó népi hiedelemvilága a szörnyeket nagyjából három nagy csoportra osztotta. Az első csoportot az eleve túlvilági és testetlen lények alkották, a másodikat a túlvilágról a földi életbe testi valójukban is átjárni képes átmeneti alakok jelentették, míg végül a harmadik csoportba az olyan e világi szörnyek tartoztak, amelyek emberi alakváltozásból jöttek létre. Ez utóbbiak közé sorolták a boszorkányokat is. A félelmetes, természetfeletti erőkben, lényekben való hit nagyon gazdag és kiterjedt hagyományokra épült, amelyeknek a gyökerei egészen az ókori egyiptomi mitológiáig, illetve az ókori görögök irodalmáig nyúltak vissza.
Maga a démon szó a görög daimoni kifejezésből eredeztethető, és valamilyen szellemi erőt, illetve természetfölötti lényt értettek alatta. A korai mitológiákban a démonok még leginkább olyan anyagtalan és túlvilági létformát testesítettek meg, amely képes volt befolyásolni az emberek jellemét, ezen keresztül az egész viselkedését. Az emberi természet jó vagy rossz irányba fordulása alapján egyaránt ismertek jó és rossz démonokat, vagyis szellemi erőket. A későbiekben azonban a démon kifejezéshez egyre több negatív tartalom kezdett társulni, és emiatt már néhány évszázad elteltével egyértelműen a gonosz, vagy rosszindulatú szellemek megnevezésére kezdték el használni. Így váltak tehát a képzelet világában a démonok olyan lényekké, amelyek az emberekre bajt, nyomorúságot és szerencsétlenséget hoznak. A démonoknak tulajdonított magasabb szellemi erőt képesnek tartották arra, hogy bizonyos embereket a saját hatásuk, hatalmuk alá vonjanak, és ezzel a maguk szolgálatába állítsák őket, aminek következtében azután ők is gonosszá és kegyetlenné válnak.
Mivel a démonokat eredetileg szellemi erőként fogták fel, ezért kezdetben fizikai tulajdonságokat egyáltalán nem tulajdonítottak nekik, vagyis testetlenek voltak. Ez azonban nem jelentette a hiedelemvilág szerint azt, hogy az emberek valamilyen formában ne tudták volna érzékelni őket. Már a legkorábbi mítoszok, legendák és mesék világában is a démonok megjelenését különböző hang- és fényhatások kísérték, esetleg erős szél, vagy ijesztő árnyak és körvonalak. Ezek az idők során egyre határozottabb formákat kezdtek ölteni az emberek képzeletében, így a démonok egy része már fizikai, anyagi formában is képes volt megjelenni. Ez a testiség például megvalósulhatott oly módon, hogy a démon más testébe bújt, vagyis elbirtolkotta valamely természeti lénynek - állatoknak, embereknek, időjárási és más természeti folyamatoknak, illetve jelenségeknek - a testét vagy fizikai állapotát. Ezt oly módon is megtehette, hogy saját testet teremtett magának, így jelentek, jelenhettek meg a földi létben a különböző szörnyalakok, illetve szörnyszülöttek.
A zsidó vallás volt az első, amelyik a démonokat már egyértelműen a gonosz erők közé sorolta, és olyan hatásokat tulajdonított nekik, amelyeknek célja főként abban állt, hogy az embereket eltántorítsák a hitüktől, illetve az Istennel kötött szövetségűktől. A démonoktól való rettegés és együttes fellépés egyfajta közösségmegtartó erőt is jelentett körükben. A zsidók az embereket megnyomorító, az életüket megkeserítő démonokat hatásuk szerint különféle nevekkel illették. Sátánnak nevezték el a vallással szembeszegülő erőt, Belialnak a különböző perverziók, illetve a sötétség és megsemmisülés szellemét, valamint Mastemának a gyűlölködés és ellenségeskedés szellemét. Mindhárom gonosz fődémon képes volt az embereket megtéveszteni, például alakváltozással, megrontó varázslással, vagyis boszorkánysággal. A keresztény vallás a zsidó hagyományokra építve a démonokban már olyan a bűnbeesésük miatt elbukott angyalokat látott, akik hallatlan intelligenciájukkal képesek kifejteni az ártó tevékenységüket. A középkor folyamán a démonokat egyre inkább a hét főbűnnel kezdték el azonosítani, és egy bonyolultan hierarchikus rendszert állítottak fel róluk. A reformáció, vagyis a XVII. század korára a következő tipizálás alakult ki velük kapcsolatban: Lucifert a büszkeséggel, Mammont a fösvénységgel, Azmodeust a bujasággal, Sátánt a haraggal, Belzebubot a mohósággal, Leviathánt az irigységgel, míg végül Belfegort a restséggel azonosították.
A középkorban az európai népi hiedelmek, legendák és mesék körében is általánossá vált a démonokba, illetve azok ártó és pusztító erejébe vetett hit, amelyeken mindenféle mágiával igyekeztek úrrá lenni. Különösen nagy szerepe lett ebben a szómágiának, vagyis a különböző mágikus szövegeknek, ráolvasásoknak, imáknak és fohászoknak, amelyektől azt remélték, hogy így távol tudják tartani maguktól a gonosz erőket. A szómágiát azonban ártó szándékkal is használni lehetett, hiszen a különböző átkok szórásával az emberek a különböző gonosz erőket igyekeztek ráhozni ellenfelükre. A boszorkányok egyik legfőbb erősségének éppen a szómágiát, az átokhozó tevékenységet tartották, ezért minden olyan leányt vagy asszonyt a boszorkányság gyanújába kevertek ekkoriban, aki valamilyen okból magából kikelve káromkodott. A néphit szerint a démonok szabadon járkálnak át a földi élet és a túlvilág között. Sok olyan történet is született, amelyek szerint, ha valakinek nyitva felejtik a koporsóját, és azon átugrik egy fekete macska, vagy átrepül felette egy denevér, esetleg egy bagoly, akkor ezekbe az állatokba beleköltözik a gonosz. Ezért tartották bizonyos vidékeken, főként Kelet-Európában a fekete macskákat, a denevéreket és a baglyokat a démonok rejtekhelyeinek. Nem volt szabad tehát a koporsókat még véletlenül sem fedetlenül hagyni, mert akkor a gonosz, az ördög ezeknek az állatoknak a képében rögtön megjelent.
A görög nyelvben Diabulosznak nevezett Sátán jelentéstartalmát általában ellentmondó, szembeszegülő értelemben szokták használni. Asatan kifejezés héber eredetije viszont még "az ellenség" jelentést hordozta magában. A Jób könyvének bevezetőjében megjelenő Sátán még az Isten fia volt, és az ő engedelmével kísérthette meg az embereket, mert az Úr így akarta próbára tenni az általa teremtett emberi lények jámborságát. Az Ószövetség későbbi fejezeteiben viszonta Sátán már így jelent meg, mint az isteni harag megtestesítője. Ezt követően több fejezetből egyszerűen eltűnik a Sátán alakja, majd a Krisztus megjelenését megelőző Énok könyvében az a legenda fogalmazódik meg vele kapcsolatban, hogy a Sátán, miként az ördögök is, olyan angyal, aki a büszkesége, Istennel szembeni rátartisága miatt bukott el. Itt a Sátán már az ördögök királyaként jelenik meg, és az ő vezetésével ezek az ördögök bálványimádásra csábítják az embereket - ezek közé tartoznak azok a földi asszonyok is, akik nemi kapcsolatra lépve az ördögökkel boszorkányokká változnak -, aminek következtében azután újabb és újabb démonokat nemzenek, és végül az örök kárhozatra jutnak.
Végeredményben elmondható tehát, hogy a Sátán olyan ördögi teremtménynek tekinthető, aki az ősi mítoszok világfelfogásában a jó és rossz küzdelmében a sötét és pusztító erőket testesíti meg. Ebből fakadóan a kereszténység hite szerint a Sátán nem más, mint egy olyan, az isteni jóval szembeszegülő gonosz teremtmény, ami képes az emberek megrontására, vagy éppen elpusztítására, mégpedig azért, mert az embereknél magasabb rendű intelligenciával rendelkezik. A gonoszt megtestesítő Sátán ugyanakkor mégsem mindenható, hiszen mégiscsak az Isten engedte meg számára, hogy kísértéssel az embereket bűnbe vigye, akik azonban Isten kegyelmében bízva, ha akarnak, képesek lehetnek ellenállni neki. Azok pedig, akik képesek a Bibliában elég gyakran őskígyónak, a halál angyalának vagy a hazugság atyjának nevezett Sátán hatalmával szembeszegülni, azok a hit szerint erényesebbé és boldogabbá válnak.
A Sátán alakja az Újszövetségben Jézussal szemben, az antikrisztus megtestesítőjeként jelenik meg, akinek hatalmát csak a Messiás jósága képes legyőzni. János evangéliumában Krisztus és a Sátán harca egyben a világosság és a sötétség birodalma közötti harc is. A jó keresztény ebből következően elsősorban az imádság erejével és az Istenbe vetett erős hitével képes szembeszállni a gonosz félelmetes, rettenetes hatalmával. A bűnös életet élők számára azonban a Sátán egy olyan szörnyű világot tud megteremteni, amelyben a bűnt erénynek, a rosszat jónak és a tévedést igazságnak láttatja. Az igazság és a jóság látszatát keltve ugyanis teljes életet ígér az áldozatainak, miközben azonban a teljes tévedésbe, végül pedig a halálba taszítja őket. A Bibliában az Isten küldötteit angyaloknak nevezik. Az angyalok Istennek olyan teremtményei, akik tiszta és személyes szellemi lények. Elvben testetlenek, ám Isten akaratából képesek emberi testben is alakot ölteni. A világ teremtésekor Isten az angyalokat a náluk alacsonyabb rendű emberek szolgálatára rendelte. A jó angyalok vállalták, és az Úr akaratának megfelelően el is látták ezt a szolgálatot. Ezek közé a jó angyalok közé tartoznak a Biblia által név szerint említett Mihály, Gábriel és Rafaél arkangyalok is. Voltak azonban olyan rossz angyalok is, akik nem vállalták el ezt a szolgálatot, vagy szolgálatukat olyan hanyagul és hamisan látták el, hogy magukra haragították ezzel al Istent. Ők lettek a bukott angyalok, akiket más néven démonoknak, vagy gonosz lelkeknek neveznek. A bukott angyalok legismertebbikét a Biblia Lucifernek (jelentése: világossághordozó) nevezi, és ő a gonosz lelkek megtestesítője. Maga Lucifer is eredetileg testetlen, de képes a földi megjelenésre. és az ilyenkor magára öltött alakját nevezik ördögnek. Mindebből az következik, hogy a Sátánt, Lucifert és az ördögöt nyugodtan tekinthetjük ugyanannak, vagyis egy olyan gonosz, démonikus alaknak, amely megrontja és elpusztítja a bűnös életet élő, tévelygő embereket. A néphit szerint Lucifer legfőbb szövetségeseinek a földön a boszorkányok számítanak, hiszen ők Lucifer jegyesei, és nászukból burjánzik el az egész világon a gonosz.
ÖRDÖGI KÁPRÁZATOK
A boszorkányhiedelmek egy része szoros összefüggésbe hozható a sötétség világához kapcsolódó mítoszokkal. Az emberek ősidőktől fogva rettegtek az ismeretlentő, és az azt megtestesítő éjszakától. Az éjszaka leple alatt támadó fizikai és szellemi erőket gonosznak és különösen veszélyesnek tartották, mert az ember a sötétben elvesztvén tájékozódási képességének egy jó részét nem tudhatta, hogy milyen formában és honnan tör rá hirtelen a baj, ezért ezektől különösen védtelennek érezték magukat. Már az ókori világkép élesen szembeállította egymással a fényt és a sötétséget, oly módon, hogy a fény az életet adó forrás, a termékenység, ezáltal pedig a földi élet, míg a sötétség a gonosz és pusztító erők, vagyis a halál és a túlvilág szimbólumaként jelentek meg. A középkor világában a sötétséget a Sátán uralja, és az ő gonosz erői: a démonok, a lidércek, az ördögök és a boszorkányok a sötétség leple alatt űzik gonosz, varázslatos és természetfeletti praktikáikat. Ezek miatt különösen nagy jelentőségre tettek szert a sötétség mítoszaiban az éjfélhez, valamint a teliholdhoz kapcsolódó hiedelmek. Éjfélkor indulnak útjukra, illetve vadászatukra a démonikus erők, ekkor aktivizálódnak avérengző vadállatokká átváltozni képes emberek, éjfélkor kelnek ki sírjukból a vérszívó vámpírok, hogy újabb áldozatok után nézzenek, és természetesen ekkor űzik förtelmes, mérgező varázslataikat a boszorkányok is.
A démonikus lények közül a leggonoszabbnak és legrútabbnak tartott ördögökkel kapcsolatos népi hiedelmek mélyen beleivódtak a középkori vallásos emberek világképébe. A népi mitológiákban az ördög általában egy alvilági, a pokol bugyraiból váratlanul előlépő, majd oda saját akaratából visszatérni tudó lényként jelenik meg. E legendák szerint képes bármikor emberi alakban megjelenni, de az emberek két árulkodó jelről mégis felismerhetik. Az ördög egyik ilyen ismertetőjegye a fején látható dudorok, vagy tömpe szarvak, a másik fő ismertetőjele pedig a lábain lévő paták. A kereszténység korai szakaszában az ördögöket még csak állati alakban jelenítették meg, lehettek például kígyó, sárkány, béka, denevér, medve, oroszlán vagy majom alakúak. Az európai kultúrában a legkorábbi ember alakú, szárnyas ördögábrázolások a Bizánci Császárságban készített ikonképeken jelentek meg a X. században. Ezután hamarosanaz egész európai keresztény művészetben elterjedtek az ember alakú ördögábrázolások, emellett azonban a fantázia szülte szörnyalakok egész sora is napvilágot látott. A legjellegzetesebb képeken az ördögöket keselyűcsőrre emlékeztető horgas orral, állatinak tűnő hegyes füllel, görbült szarvakkal, denevérszárnyakkal, karmos vagy patás végtagokkal, bojtos állatfarokkal és többnyire fekete színű szőrös testtel ábrázolták.
A mondák ördögei olyan cselekvő és büntető lényekké váltak, amelyeknek fő célja az emberek megrontása, megszerzése, majd elveszejtése volt. A néphit szerint, ha egy ember bűnbe esik, akkor azon nyomban megjelenik neki az ördög, és ha nem bánja meg azonnal az elkövetett gonoszságát, akkor képes a bűnbeesettet testestül-lelkestül magával ragadni, illetve a saját szolgálatába állítani. Az ördögök sokan vannak, ezért minden bűnt szinte azonnal észrevesznek, és ki is használnak. A büntetések formáit és mértékét általában a főördögök szabják meg, míg a büntetéseket a neki alárendelt helyzetben lévő ördögök (ördögfiak, kisördögök) hajtják végre. A népi hiedelemvilág felfogása szerint az ördögök egy másik alapvető fimkciója a halottak őrzése volt, aminek során a bűnbe esett, majd elhunyt emberek lelkeit levitték a pokolba. Egyes ősi pogány nézetek nyomán a kelet-európai hitvilágban a mágikus erejű kovácsok mintájára az ördögöket kénkőbűzösnek és sántának, míg más elképzelésekben a démonikus világhoz kapcsolódóan járásukat ló- vagy lúdlábszerűnek gondolták. Voltak olyan mondák is, amelyek tudni vélték, hogy az ördögök tojásból kelnek ki, és bármilyen alakba képesek belebújni, kivéve persze a keresztényi ártatlanságot jelképező galamb és bárány alakját. Ehhez kapcsolódtak azok az elképzelések is, hogy az ördögtojásokat a boszorkányok szülik, és éjfélkor keltik ki őket, szaporítva ezzel a gonoszt.
A középkor hajnalán a keresztény felfogásban kialakult egy olyan nézet is, hogy Krisztus kereszthalála az ördögnek fizetett váltságdíjnak tekinthető, amely révén Jézus felszabadította az embereket az ördög pusztító hatalma alól. A katolikus szemlélet szerint az ördög hatalmában lévőkből Krisztus nevével űzték ki az ördögöt. Ezt az egyházi felfogást exorcizmusnak nevezik. A középkor során egyre inkább meghonosodott az ördögökben való hit, aminek következményeként a népi hiedelmek és babonák mind nagyobb, és mind természetellenesebb hatalmat tulajdonítottak nekik. Az egész Európában elterjedt népi hiedelmek szerint az ördögök nemcsak személyes megjelenésre voltak képesek, hanem maguk helyett apróbb, illetve náluknál alsóbb rendű szellemeket is rá tudtak az emberekre küldeni, ilyenek lehettek például a lidércek, a manók, a boszorkányok, a koboldok és a törpék, vagy esetleg a gonosz tündérek. A keresztény hitvilágba mindezek ellenére mégis mélyen beleivódott az is, hogy bár létezik az ördögök által igazgatott kénköves pokol, annak minden szörnyűséges kínjával együtt, mégis Szűz Mária közbenjárásával és az egyház segedelmével az ördögnek lelküket eladó elkárhozottak is megmenekülhetnek a pokol szenvedéseitó1. Dante az Isteni színjáték című művében az ördög három arcát a Tehetetlenségben, a Tudatlanságban és a Gyűlöletben látta, és ezt a Szentháromság ellentéteként mutatta be.
A katolikus Felfogásban az emberek egy részét azért volt képes megszállni az ördög, mert az Isten magukhoz fogadását megzavarta a bűn, és ezért a rossz foglalta el az ilyen emberek lelkében azt a helyet, ahol egyébként az Isten szeretne lakozni. A boszorkányokkal is ez történt, vagyis eladták lelküket az Ördögnek. Jézus Krisztus azért jött el az emberek közé, hogy megszabadítsa őket ennek a bűnnek és a rossznak az uralma alól. Jézus tehát démonokat űzött ki, vagyis a gonosz lélektől megszállott embereket szabadított meg, azért, hogy helyet teremtsen bennük Istennek. A katolikus egyházban folytatott exorcizmus Jézusnak ezt a példáját követi, azáltal, hogy az imádság erejével kiűzi az ördögöt, és ezzel együtt minden bűnt az emberek lelkéből. Az 1673-ban elfogadott A Katolikus Egyház Katekizmusa így ír minderró1: "Az (.. .)ördögűzés a gonoszlelkek kiűzését célozza, vagy a rnegszállottságtól akar megszabadítani, és ezt Jézus lelki hatalmával teszi, amit Ő az Egyházra bízott. " Ez a katekizmus már pontosan megnevezte azt is, hogy mit jelent az Ördög által megszállottnak lenni: "Ha valaki nagy számban használ ismeretlen nyelvekből származó szavakat, vagy megérti azokat, távoli vagy rejtett dolgokról tud, képességeit meghaladó erőről tesz tanúságot, s mindezzel együtt heves ellenállást tanúsít Istennel, a Szűz anyával, a kereszttel és a szentképekkel szemben. " A ördögűzés a katolikus egyháznak abban a hitében gyökerezik, hogy a Sátán és a gonosz lelkek léteznek, és olyan káros befolyást gyakorolnak az emberekre, mint amilyen a megtévesztés, a kétszínűség, a hazugság és a zűrzavar. A boszorkányság üldözése is éppen ezeken az elveken nyugodott, hiszen a boszorkányokat megszállottaknak és ördögieknek tartották.
A keresztény tanítás szerint minden hívő a keresztelésekor meghívást kapott az életszentségre, és ezért minden emberben teremtettsége okán jelen van az Isten képmása. Ezt az Istenhez való hasonlóságot az ősbűn, valamint a személyes bűnök elhomályosították, de a tökéletességre törekvő ember hősies példamutatásával és szeretetével képes felragyogtatni magában, és ezzelszentté válhat. A keresztény szentek iránti tisztelet és elismerés tehát visszaszármazik a Teremtőre, aki minden szentség ősforrása. A kereszténység szentjei közül sokan voltak olyanok, akiket megkísértett az ördög, de szembeszálltak vele, képesek voltak azt környezetükből elűzni, és csodatételeikkel híveiket Istenhez közelebb hozni. A katolikus egyház szentjeinek ördögmegkísértési legendái közül Szent Antalé vált a legismertebbé, és a leggyakrabban megörökítetté. Az érett középkorban az ördögökkel kapcsolatos népi hiedelmek és az egyházi tanítások abban a tekintetben különültek el leginkább egymástól, hogy míg a népi hiedelmekben a gonosz konkrét alakot öltve végezte ártó tevékenységét, addig az egyházi tanítások szerint az ördög alattomosan, a szellemet megszállva tette ellenszegülővé a keresztény hittel szemben a kiszemelt áldozatát. Ez utóbbival párhuzamosan tűnt fel a boszorkányperek irataiban a kétszínűség és az alattomosság vádja. ( Pivarcsi István)
Magyar boszorkányok:
Magyarországon 1565-ben volt az első, 1756-ban az utolsó boszorkányper. Ezen időszak alatt 554 bírói ítélet született, melyből 192 halálos volt.
Az utolsó nagyszabású boszorkányperre Szegeden került sor 1728-ban, amikor is 13 embert égettek el a Boszorkány-szigeten. Azzal vádolták a "boszorkányokat", hogy miattuk nem volt elég eső, csak jégeső, amely elverte az összes termést. Úgy gondolták, hogy ez nem lehetett Isten tette. Azt kívánták bebizonyítani, hogy a 13 vádlott a törököknek adta el az esőt.
Mária Terézia 1755-ben betiltotta a boszorkányüldözést, amely egyre nagyobb kereteket öltött. Akár egész falvakat is elpusztítottak egy-két boszorkány miatt. Sokszor néhány gyerek vádja alapján ítéltek el akár keresztény embereket is. A perek többsége politikailag is motiválva volt. Ezután a boszorkányok bujkálni kezdtek, titokban tartottak gyűléseket egy-egy tisztáson. Próbálták ápolni a hagyományokat, így végül tovább élhetett eme vallás.